NIONDE KAPITLET


Tillbaka till Östergötland

Jag hade fattat ett beslut att resa på fria kallelser till de församlingar som ville ha mig. Det fanns ingen organisation som kunde anställa mig för en sådan uppgift, utan allt skulle bero på de rekommendationer som jag kunde få ifrån dem som kände mig. Det var ett steg i tro på Guds ledning, i en situation då vi längtade tillbaka till vår hembygd i Östergötland. Ingenting skulle behöva fattas oss, ty jag var ju i hans tjänst och tjänade honom med uppriktigt hjärta. Han visste anledningen till mitt beslut.

Vi fick tag på en lägenhet i ett hus på landet en halv mil ifrån Axsjövik. Huset hörde till Bräntorps gård i närheten av Kalbo. Vi bodde där en kort tid innan vi flyttade till Ölmetorp, på samma ort. Susanne var helt lyrisk över att kunna gå ut och leka. Det var svårt att få in henne under de ljusa sommarkvällarna. Rosmarie kunde inte gå just vid denna tid. Familjen hade nu nära till mormor och morfar och kunde vara tillsammans med dem en tid. Morfar Herman levde bara några år efter detta, så jag förstår nu när jag ser tillbaka på detta att det var rätt beslut vi fattade den gången.

Jag var i princip borta från familjen i tre veckor, men måste alltid ha en vecka fri för att ladda upp för en ny period. Min svärfar talade med mig en gång om situationen. Jag förstod att han var orolig för oss. Han sa:

Jag tyckte nog vid denna tid att detta var att komma undan alltför enkelt. Kallelsen att vara en Herrens tjänare fick jag helt enkelt inte svika. Det skulle kännas som ett misslyckande. Jag hade ju tackat nej till de församlingar som tidigare sänt mig kallelser, och jag tyckte själv att jag prioriterat familjen den här gången. Vi hade ju trots allt kommit nära hembygden och hade bra kontakter med vänner både i Norrköping och här i skogsbygden. Nej jag ville förtrösta på Guds ledning och anade att Herren hade något i beredskap för oss. Under tiden jag väntade på detta tänkte jag fortsätta med resandet.

Under mina resor bodde jag ofta som gäst i något hem på platsen och jag fick många nya vänner. Det var roligt, men rätt så jobbigt också att hela tiden vara beroende av andras gästvänlighet. Jag längtade hem till familjen och framför allt till mera ordnade förhållanden.

Vid Ölmetorp hyrde vi en liten stuga bredvid mangårdsbyggnaden. Vi hade nära till familjen Göransson och barnen tyckte om att leka med Eva och Svenne.

Några saker värda att minnas inträffade när Ulla-Britt var ensam med flickorna. Vi hade nog ett särskilt Guds beskydd tror jag.

En dag var flickorna försvunna ifrån gårdsplanen, när hon öppnade dörren. De brukade sällan vara långt borta, så hon ropade deras namn. Hon fick inget svar och hon såg inte till dem, så hon sprang ut och började leta. Vart hade de tagit vägen? Ingen var hemma på gården, men Ulla-Britt sprang till närmaste hus och frågade om de hade sett flickorna? Nej ingen hade sett dem. Hon sprang åt alla möjliga håll och letade och ropade, men hon fick inget svar. Slutligen gick hon tillbaka till gårdsplanen fick då se dem sitta på trappen till uthuset?

De hade stängt om sig i uthuset och hittat kartonger där vi förvarade saker.

Så till en händelse som inträffade en kall vinterkväll när Ulla-Britt och flickorna var ensamma hemma. Det var sent på kvällen och alla hade gått och lagt sig. Det var – 25 grader kallt utomhus. Då bankade det plötsligt på dörren. Ulla-Britt såg att en tunnklädd man stod där utanför och ville in. Han sa att han bodde i Selesjö, en av granngårdarna..

Ulla-Britt hade aldrig hört talas om mannen. Hon vågade inte släppa in honom, eftersom som han dessutom var berusad. Vem vet vad han kunde ha haft för avsikter.

ropade Ulla-Britt till mannen. Det var åtminstone fyra mil till närmaste taxistation, så det skulle dröja rätt så länge innan någon taxibil kunde komma. Mannen blev alltmer desperat eftersom det var kallt ute, men Ulla-Britt vågade inte öppna dörren. Samtidigt var hon rädd för att mannen genom sina våldsamma utfall mot fönstret skulle slå sönder fönstret. Hon bestämde sig då för att ringa hem, ty det var ingen som svarade i grannhuset eftersom de hade gått och lagt sig.

Pappa Herman kom ungefär samtidigt som mannens beställda taxi och allt fick en lycklig lösning, men Ulla-Britt och flickorna var så skärrade så att de fick följa med till Axsjövik, och sova den natten.


Till Vånga i Östergötland.

I Pingstförsamlingarna i Skärblacka och Vånga hade jag varit några gånger och haft möten både för barn och äldre. Jag hade nu fått veta att pastorn i Vånga, Gustav Gustavsson skulle sluta sin tjänst och flytta till annan ort. De behövde en vakanspastor i väntan på att kalla någon ny föreståndare. Denna tjänst blev jag kallad till av församlingen i Vånga.

Vi skulle inte flytta så långt bort nu. Det kändes tryggt att vi hade våra föräldrahem så nära och att vi kunde få besök av släkt och vänner på relativt nära håll.

Jag skulle fylla tjugonio år, Ulla-Britt tjugoåtta. Susanne var fyra år och Rosmarie två. Jag hade tjänat Herren och varit ”ute på fältet” i ungefär tio år. Nu skulle jag för första gången komma till en församling som föreståndare. Församlingen bestod av 70 medlemmar både barnfamiljer, äldre och yngre De hade en pastorsbostad i ett litet hus, som vi fick disponera.

Vi fick ett mycket hjärtligt och varmt mottagande i Salemförsamlingen Vånga. Efter en kort tid ville församlingen att jag skulle fortsätta att vara församlingens ordinarie föreståndare. Vi skulle alltså bli kvar i Vånga en tid och församlingen lovade mig att jag också skulle kunna resa ut som förut och ha en del mötesveckor i andra församlingar. Jag fick också möjlighet att förkovra mig och utveckla min teknik i solosång genom studier i Linköping hos sångpedagogen Greta Albertus. Hon gav mig mycket uppmuntran i min sångargärning och jag fick lära mig mycket, som jag senare haft nytta av när det gäller solo och körsång.

I församlingen fanns söndagsskola och hobbyverksamhet för ungdom. Där fanns även söndagsskollärare och ungdomsledare som ville hjälpa till i arbetet På somrarna hade vi tältmöten och fick besök av gästande talare och sångare. I mötena var det mycket sång och musik av den egna sånggruppen och av ungdomarna. Vi hade också ett litet kapell i Stjärnorp där vi hade möten ibland. Det fanns en stark längtan efter Gud i bygden. Vi hade flera dopförrättningar. En av dem som döptes hade väntat länge på att få bli döpt, men av olika anledningar blivit hindrad. När jag besökte honom och hans hustru som tillhörde församlingen, så förstod jag att han gärna ville, men inte trodde att han var värdig till att bli döpt. Det var nämligen så att han snusade, och när man snusar så kan man inte vara frälst, trodde han. Jag förklarade för honom att det finns många andra saker i våra liv, som gör oss ovärdiga. Ingen är värdig denna nåd förklarade jag. Vi får ta emot dopet som en gåva, trots att vi inte är värdiga, och även den som snusar. Han blev väldigt glad och anmälde sig omedelbart till dop. Annas Erik i Källtorp var verkligen salig när han blev döpt. Gud lade en ny pris i hans mun, en lovprisning till Herren vår Gud. Det var en härlig tid vi fick uppleva i Vånga Jag fick god kontakt med bygdens folk när jag besökte hemmen med tidningen Evangeli Härold och jag var väldigt angelägen om att vi inte bara skulle samlas i det lilla kapellet, utan också ha en utåtriktad verksamhet.

Susanne och Rosmarie får en syster Anna vårt tredje barn

I Vånga föddes Anna år 1972 och Susanne började på en förskola som drevs i privat regi. Eftersom det fanns en del barnfamiljer, så hade vi s.k. "barnvänliga" gudstjänster, vilket innebar att vi använde en del av gudstjänsten med aktiviteter som passade för barn.

Huset vi hyrde av församlingen, Ståthöga var ett tvåvåningshus beläget mitt ute på ett stort gärde. På hösten fångade vi råttor under diskbänken, när de gjorde invasion ifrån gärdet. Det hände en gång att kajorna byggde bo i skorstenen. De väckte oss på morgnarna och till sist hade de kommit alldeles nära väggen där ventilen satt. Då fick jag plocka ut kajungarna genom en ventil. Det fanns fruktträd på tomten och på höstarna skördade vi goda äpplen. Familjeidyllen var skön. Vi älskade våra tre små flickor och de hade det så skönt när de lekte på tomten. Ja det var skönt för både ande, själ och kropp.

Ett ekumeniskt samarbete fördjupades i vilket vi hade kontakt både med Vånga församling och Missionsförsamlingen. Vi fick även disponera Svenska kyrkans lokaler till öppet hus. Ungdomarna som fanns i byn, bjöds på fika. Vi sjöng, spelade och förde samtal om vår tro på Jesus Dessutom hade vi regelbundet kontakt med Pingstförsamlingen i Skärblacka där vi lärde känna vännerna i församlingen med pastorsfamiljen Bengt Bergström. I Svenska kyrkan var Brigitte Åkerlund präst och i Missionsförsamlingen var Ingvar Olsson pastor. En gång fick jag predika i Vånga kyrka, och när det var biskopsvisitation i Vånga blev jag inbjuden att representera pingstförsamlingen. Det var Ragnar Askmark, som då var biskop i Linköpings stift.

Ulla-Britts far, barnens morfar och min svärfar Herman dog 1971, efter en lång tids sjukdom. Det blev ett stort tomrum efter honom, både för min svärmor Kerstin, såväl som för oss allesammans som stod nära honom. Så här skrev man i Katrineholmskuriren: "Herman Andersson avled på lördagen i en ålder av 59 år......Han var känd i bygden som en rejäl och rakryggad människa, som åtnjöt aktning och förtroende i alla kretsar."

Medan vi bodde i Vånga blev min allergi mycket svår. Den hade debuterat redan när vi var i Nybro och jag hade då behandlats med hyposensibilisering Nu hade jag blivit mycket sämre, så att jag under över två månaders tid fick sjukhusvård på Kolmårdssjukhuset. Under den tiden hann jag väva två bonader på sjukhusets terapi. Jag hann även med att spela och sjunga på en del avdelningar. Det var då jag fick följande brev från en av patienterna:


Kolmårdssjukhuset 27/8 1971
Kära sjungande och dragspelande medpatient!
Tack för att du sjunger och spelar och gläder många! Du har bra röst och spelar bra. Dina sånger tycker jag också om – åtminstone de flesta. I en av dem är det emellertid ett litet ord i refrängen, som jag tycker du borde byta ut. Och jag tror att det skulle kunna gå bra i sammanhanget. Alltså du sjunger :”att leva för Gud” eller ”lev för Gud” Byt ut ordet för mot med (eller kanske hos) För det går väl inte för rytmens och melodins skull att sjunga ”i Guds hand”?
Och nu vill jag ge skäl för mitt förslag: Dina åhörare här behöver känna att de inte måste prestera någonting. De är trötta och sjuka och tänker med oro kanske på sin familj, ekonomi, anställning, saker som de gjort fel och ångrar etc.
De behöver, tror jag, höra mer om nåd och trygghet och ”vila i Gud”
Sången Barnatro tycker ju folk om för Lapp-Lisas skull, men jag är lite rädd att den stöter bort många som söker och tvivlar och stöder dem i deras vanföreställning att vi som vill vara kristna kräver att de skall tro på Gud som en gammal skäggig farbror, som belönar dem som inte dricker o röker o dansar och straffar de andra. Gud är ju betydligt större än så och det vet jag att även du menar.
Förlåt att jag lägger mig i, men eftersom jag förstår att du vill missionera med din sång – och fortsätt med det! Så kan det väl vara nyttigt att höra att man verkligen tänker på texten.
Men för övrigt, tack för sång och musik!
Med hjärtlig hälsning Rut Franzén


Jag blev väldigt tacksam och glad för detta brev ifrån en människa som både uppskattade min sång, men som också hade värdefulla synpunkter.

Det var här på sjukhuset som jag fick så bra kontakt med överläkaren Ingvar Ståhle. Det var han som skrev intyget som resulterade i att jag blev frikallad från det militära.

Förutom mina allergiska besvär, så hade jag också redan vid denna tid en del urologiska besvär, sådana som är vanliga ibland äldre män. Jag fick gå igenom flera undersökningar vid Finspångs lasarett, men det var svårt att hitta orsaken till mina problem, men senare fick jag genomgå flera prostatahyvlingar.

Trött och orolig var jag. Det började att kännas jobbigt, men jag kunde inte släppa tanken på att jag trots allt hade en utvald uppgift att vara en Herrens tjänare och vara trogen i min uppgift. Jag fick uppfattningen att de kriser som uppstod var en prövning och jag tänkte på bibelordet i Första Korinthierbrevet 10:13:

Era prövningar har inte varit övermäktiga. Gud är trofast och skall inte låta er prövas över förmåga: när han sänder prövningen visar han er också en utväg, så att ni kommer igenom den.”

Jag fick också mycket uppmuntran och bekräftelse på att jag fick vara till välsignelse. Här ett brev från en broder:

Söndag den 18/2 1973
Jag ville endast med några enkla ord uttrycka min stora tacksamhet och glädje för vad vi genom Dig fick mottaga vid lördagens gemenskapsmöte i Bethelkyrkan.
Det var med stor gripenhet vi lyssnade till din förkunnelse – där fanns inga tomma ord utan i stället en brinnande nitälskan och lågande kärlek, en förkunnelse som grep allas hjärtan. Tack Rolf, må Herren rikligen välsigna Dig och göra Dig till stor välsignelse, såväl inom Din egen församling, som inom vårt gemensamma arbete för vår bygd. Det är min övertygelse att så skall ske. Och må vi tillsammans vänta stora ting från Gud.
En tacksam broder i Herren, S.M.F.are

Det finns inget som uppmuntrar mer än att få höra att någon blivit berörd av sång eller förkunnelse. All ära till Gud!


Jag har aldrig sökt något arbete som predikant i Pingstväckelsen, eftersom det inte har fungerat på det sättet. Det är församlingen som kallar sina vittnen. Det hände aldrig under min tid att församlingen satte ut annonser om lediga tjänster. Allt handlade om rekommendationer och referenser.

Under mina resor i landet hade jag några gånger gästat Filadelfiaförsamlingen i Jämjöslätt, som ligger i Karlskrona kommun Därifrån fick jag en kallelse att bli föreståndare och efterträdare till Pastor Owe Carlsson. Brevet med kallelsen var avsänt den 3 april 1973.

Egentligen borde jag vid denna tid ha tagit en time-out, eftersom jag kände mig mycket bräcklig både fysiskt och psykiskt, men även denna gång tyckte jag att det var viktigt att vara ledd av Gud. Det var ju ett stort förtroende att på nytt få kallelse till föreståndartjänst till en församling där jag som gästande evangelist fått en mycket öppen dörr, med både sång och förkunnelse. Säkert var det meningen att vi skulle flytta dit, när jag nu fått en enhällig kallelse. Det var visserligen långt bort ifrån vår hembygd, nu igen och det kändes som en stor utmaning. Vi bestämde oss för att svara ja på kallelsen och den 26 maj stod att läsa i Dagen:

Pastor Rolf Ericson som i två och ett halvt år tjänat Salemförsamlingen i Vånga, som dess föreståndare, sade vid senaste församlingsmötet upp sin tjänst, och kommer under hösten att flytta till Jämjöslätt i Blekinge där han efterträder pastor Owe Carlsson

Arbete för Jesus

Att arbeta för Jesus är inget sju till fem jobb. Ibland längtade jag till ett sådant jobb där jag kunde få en regelbunden arbetstid och en regelbunden tid för vila och rekreation. Det kanske fanns de som trodde att arbetet jag utförde var ett latmansgöra. Det kan väl inte vara så krävande att ibland uppträda med predikan och dessemellan gå i stugorna och dricka kaffe. Det fanns säkert många som trodde att det var så enkelt Arbetet för Jesus är krävande och kostar på för både kropp och själ. Det vet alla som varit i den uppgiften. Duger man inte till något annat, så duger man definitivt inte till det arbetet. De som har varit använda i tjänst för Jesus har inte sparat på sina krafter. Det finns många, som i oförstånd blivit nedbrutna i sin tjänst för Jesus I arbetet för Jesus såväl som i alla arbeten är det viktigt att vårda kropp och själ, ja det är vår skyldighet. Det finns ingen anledning för oss att bryta ned oss genom en överdriven askes eller genom att kämpa på ett onaturligt sätt Att be och fasta är inte fel, men om man gör det på ett oförståndigt sätt så handlar man fel med sin kropp. Vi behöver vårda våra kroppar och våra själar och söka regelbunden vila och rekreation. Det står skrivet att kroppen är ett tempel för den heliga anden. Vi syndar mot våra kroppar om vi är vårdslösa med hur vi hanterar arbete och vila.

Det ena får givetvis inte utesluta det andra. Om vårt privatliv får gå före arbetet för Jesus, så blir vårt arbete utan frukt. Vi ska ge vårt bästa åt Jesus, vår tid och kraft i hans tjänst Vi skall tjäna Jesus så att det både syns och känns.

Han har själv sagt: ”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt” Matt 11:28-30.

Den sista tiden vi var i Vånga var mycket intensiv. En tältmötesserie kallad Tält 73 då vi var tillsammans med de andra församlingarna där även präster ifrån Svenska kyrkan medverkade. En stor sammansatt sångkör sjöng och som gäster hade vi kallat familjeteamet Sigvard Jonsson. Två veckor efter midsommar hade vi egna tältmöten med pastor Rune Åberg på vår utpost i Stjärnorp och två veckor i augusti i Vånga då vi fick besök av pastorerna Sigurd Perder och Donald Bergagård.

Efter denna intensiva arbetsperiod i Vånga var vi beredda att bryta upp och ta avsked från de kära vännerna. Nu skulle vi återigen komma långt bort från vår hembygd, ja det kändes nästan som att flytta utomlands.



Till Jämjö i Blekinge

Vid 1900-talets början var Jämjö en kyrkby. Järnvägen som funnits fram till år 1965 har haft stor betydelse för byns utveckling. Det var under 1950-talet som Jämjö kommun expanderade och fick en central förvaltning. Nytt äldreboende, högstadieskola, läkarmottagning och matvaruhandel uppfördes i centrum av orten. År 1974, strax efter att vi flyttat till Jämjö, gick kommunen samman med Karlskrona kommun.

I Jämjöbygden i östra Blekinge fanns det många kyrkor och kapell. Förutom den egna kyrkan i Jämjö centrum,så hade församlingen möten i sina kapell i Fågelmara och på Sturkö. . Dessutom fanns Svenska kyrkan och många andra både pingstvänner, EFS:are, SMF:are och Fribaptister.

Vi hamnade mitt i hetluften när vi kom till Jämjö. I ett specialnummer av tidningen Dagen, tisdagen den 14 maj 1974 gjort för Jämjö har reportern Nils Sjöström intervjuat mig:

Filadelfiaförsamlingens nykomne pastor om församlingens verksamhet. Familjen Rolf Ericson kommer närmast ifrån Vånga i Östergötland...

När vi kom till Jämjö kunde församlingen erbjuda oss att hyra en liten tvårums lägenhet i en hyresfastighet. Vi bodde där en kort tid, men insåg att lägenheten inte motsvarade de behov vi hade.

Vi tog ett stort, men nödvändigt steg, när vi den 15 september 1973 blev ägare till en egen fastighet, en enplansvilla med garage. Fastigheten var byggd 1968.

Susanne började i skolan samma år vi kom. På Snickarevägen i Jämjö, där vi då bodde hittade barnen snart nya lekkamrater och vi fick nya trevliga grannar i det moderna villasamhället.

Ulla-Britt skötte uppgifterna i hemmet, som den goda hemmafru hon var och jag arbetade i församlingen både på vardagar och helger.


Jag skrev en sångtext till välkomstmötet:

"Till Jämjö har vi kommit för att be, till Gud att vi får själar frälsta se.

Om väckelse utöver bygden här, om eld från himlen som allt ont förtär.


Vår önskan är att vara i Guds hand. I hjärtat har han tänt en himmelsk brand.

Den brinner starkare från dag till dag, och löser oss ifrån vårt eget jag.


Vi önskar att fördjupas ännu mer, i Andens liv och fullhet som Gud ger. Ja djupare och högre vill vi gå, så att vi färdiga till tjänst må stå.


Med kol från altaret han oss har rört. Vi bävade tills dess, men nu vi hört, hans stämma mild har manat oss att gå. Det är ju blott av nåd vi tjäna få.


Ett budskap utav Herren har vi fått, förkunna det vi vill i rikligt mått.

På torget, ut på vägen skall vi gå, till kyrkan kommer endast några få.


Vi tackar Gud för gåvor han oss ger. I nåd och kärlek han till barnen ser.

Förtjänat detta har ej någon gjort, att tacka honom mer är vad vi bort.


Vi leva mitt i Guds församling får. Det är en fröjd som världen ej förstår.

De tycker vi är dårar, vad gör det? När vi har funnit lyckans hemlighet."


Ja detta var samtidigt vårt motto; en beskrivning på vår uppgift i Filadelfiaförsamlingen i Jämjö.


För barnen hade vi funnit den rätta miljön. Barnen började både i förskola och skola.

Jag var sångledare, barnmötesfarbror, predikant och förståndare och hade inte den minsta lust att säga ifrån mig någon av dessa uppgifter. Det fanns inte heller någon som hejdade mig. I stället ville man hela tiden att verksamheten skulle breddas och själv brann jag med en het låga. Jag ville så mycket, men i stället för att delegera, tyckte jag att jag själv var bäst och oumbärlig.

Det inre krav som jag haft med mig från min barndom pressade mig hela tiden. Jag måste vara duktig och få det bekräftat, ja jag hade alltför stora krav på mig själv.

Jag kom till en gräns där jag inte orkade mera. Det var självförvållad utbrändhet jag hade drabbats av. Jag var utbränd och blev sjukskriven flera gånger. Jag trodde att jag skulle kunna återhämta mig, men det fungerade inte. En dag sa en äldre syster i församlingen, som förstod hur läget var:

Ingen tackar en för att man arbetar ut sig. Jag fick veta att jag nått vägs ende. Jag hade drabbats av utmattningsdepression och blev långtidssjukskriven. Året var 1976. Det var den värsta tid jag varit med om i hela mitt liv. Det gick så långt att jag hatade mig själv. Omgivningen tyckte synd om mig och min familj. Det var verkligen ingen som tackade mig. Jag tror också att många tyckte synd om församlingen

Tänk att de hade en pastor, som var psykiskt sjuk

En sådan kan ju inte vara till särskilt stor välsignelse Det vore väl lika bra att han slutade sin tjänst. "Varför hade han som börjat i Anden nu slutat i köttet? Hade han slutat lita på att han var beroende av Gud i stället för att lita på sig själv?"

Så tänkte även jag, men vad skulle jag göra? Jag visste ju att min egen kraft inte kunde hjälpa mig i detta läge, och något hade hänt, som gjorde att jag var helt övergiven. Hade Gud övergivit mig, så att jag inte längre kunde lita på hans hjälp i mitt liv? Jag gick in i en svår depression. Det var en av många både tidigare och senare, vilket jag skulle få uppleva. Det kallas på läkarspråket för recidiverande depression. Funktionsnedsättningen innebär att man får problem med trötthet, energibrist, nedsatt minne, bristande initiativförmåga, bristande motivation och uthållighet. Ofta ökar graden av funktionsnedsättningen med antalet depressioner. Detta har jag fått erfara många gånger i mitt liv


Fanns det möjligheter för mig till annat arbete eller annan försörjning av min familj?. Jag hade ju varit på fältet och tjänat Herren i sexton års tid utan någon annan yrkesutbildning.


Jag sade upp min tjänst i församlingen och alla förstod mig utan att anklaga mig. Pastor Stig Kärrberg ifrån Vallby missionsförsamling blev en mycket god själasörjare och från den församlingen fick jag också ta emot mycket kärlek och förståelse.


Under min sjukskrivningstid fick Ulla-Britt arbete på en plastindustri i Karlskrona och till en tid bytte vi arbetsroller. Hon försörjde familjen och jag gick hemma och försökte så gott jag kunde att ta hand om hemmet och barnen.


En dag ville Anna rymma. Hon tyckte inte om att pappa skötte hushållet. Hon började att packa ner sina saker i en väska och jag funderade på hur jag skulle bete mig inför hennes trilska hot. Jag sa till henne:

Jag låtsades att jag tyckte om hennes förslag och jag tror att hon blev häpen över att jag ville bistå henne. När väskan var färdigpackad gav hon sig i väg, och jag vinkade åt henne i dörröppningen.

tänkte Anna.

Anna satte sig på en sten i skogsgläntan och tyckte väldigt synd om sig själv och under tiden gick jag, den ångerfulle pappan hemma och längtade efter att hon snart skulle vara tillbaka igen. Det blev ingen lång rymning. Snart var Anna tillbaka igen. Vi kramade om varandra och talade om hur mycket vi tyckte om varandra.

Barnen sprang ofta omkring med pinnar i händerna och ibland lekte de krig. Mamma hade förmanat dem och sagt till dem att de inte fick leka krig med pinnar, eftersom det lätt kunde hända en olycka. Detta hade Rosmarie hört. Så en dag när de lekte pinnkrig så sa hon:

Där fanns också simskola och barnen lärde sig simma och var inte ett dugg rädda för vattnet


Vi försökte att skydda våra barn från sådant som vi ansåg var skadligt, till exempel en del amerikanska serier som visades på TV, men barnen snappade ju upp ett och annat i skolan. En dag sa Susanne:

Ja, så var våra lördagskvällar bokade för Kojak och senare för andra amerikanska seriehjältar. Flickorna blev smått förälskade i de tuffa skådespelarna när de gestaltade rollen som hjältar med pistol. Även jag lät mig tjusas av underhållningsvåldet, men tänkte ibland att jag borde använda min tid på ett bättre sätt än att skratta åt när skurkarna blev skjutna och föll som käglor för seriehjältarnas kulor. Vi kunde ju se att det flimrade även ifrån grannarnas TV-apparater och det fanns ju inte så många kanaler att välja på, så man kunde ju räkna ut att de flesta såg på samma elände som vi.


Nå ja, då var vi väl inte sämre än alla andra då,

viskade en röst i mitt inre.

Det är väl inte så farligt, slappna av, sätt dig ner i soffan tillsammans med familjen.


Var alla dessa eftergifter ett sätt att få oss att bli anpassade efter tidsandan och efter denna tidsålders sätt att leva. Jag upplevde att jag måste sätta en gräns, och att ingen annan, kunde sätta den gränsen. Var jag skrämd av tidigare generationers moraliserande uppfostran så att jag inte vågade stå emot trycket från världen? Var gick gränsen? Jag visste ju att det stod i Skriften att allt är tillåtet för mig, men allt är inte nyttigt och ingenting får ta makten över mig. Det måste finnas en marginal mellan mig och världen. Anpassa er inte efter denna världen stod det ju i Bibeln. När jag vägrar att anpassa mig och låter mig förnyas i min tanke så att jag kan avgöra vad som är Guds vilja; det som är gott behagar honom och är fullkomligt, då kan jag ju sätta rätta gränser, tänkte jag. Jag kan själv vara ett föredöme genom att föregå med gott exempel. Då gällde det att hitta ett bra sätt att göra det. Det hade definitivt varit fel om jag bryskt hade hindrat dem genom att stänga av. Hur skulle jag göra då? Var detta tillåtet? Var det nyttigt eller var det skadligt? Jag lade fram saken när jag talade med Gud.


En dag kom Susanne hem ifrån skolan. Det hade varit skoldans och hon var rödblommig och utropade glatt:

Jag sa ingenting, men jag tänkte desto mer. Jag tog en promenad och under tiden bad jag till Gud:

Efter en stund sansade jag mig och tänkte att det kunde väl inte vara så farligt om Susanne tyckte om att dansa i skolan. Det var i alla fall inte något som jag borde göra så mycket väsen av.


Jag har själv fått en auktoritär uppfostran, men beslutat mig för att aldrig uppfostra på det sättet. Jag tror att barnen kommer att minnas vem jag var, mera än hur jag försökte få dem att vara. Jag har en önskan att jag har gjort kärleksfulla avtryck i deras liv, för nu är det för sent. Allt har sin tid. Nu fattar de själva sina beslut och vi har släppt taget hoppas jag När de var barn fanns det givetvis beslut som vi måste fatta åt dem, men samtidigt hade vi respekt för deras egen förmåga att själva fatta egna och relevanta beslut. Där har både Ulla-Britt och jag haft stor respekt för deras integritet. Kärlekens koppel med vilket de varit bundna till oss gav dem frihet att välja. Tidigt insåg vi att de måste få det förtroendet. Det innebär inte att vi släppte dem helt och hållet, men kärlekens koppel ger utrymme för frihet och ansvar.


Barnen kan inte ärva föräldrarnas tro. Därför kan inte heller föräldrarna tvinga dem att tro. De måste själva fatta sitt eget beslut, ja så är det för varje människa.


Det finns en berättelse som handlar om en hövding ifrån cherokeeindianerna. Han samtalade med sitt barnbarn om den kamp som pågår inom människan. Det handlar om en kamp mellan två vargar som finns i våra liv, sa hövdingen. Den ena vargen lever på glädje, vänskap, kärlek, hopp, ödmjukhet, empati, mod och förlåtelse. Den andra vargen lever på vrede, bitterhet, avund, svartsjuka, självförminskning, självömkan, skam och skuld. Vargarna kämpar med varandra, och det är livets kamp, sa hövdingen. Vilken varg vinner, frågade barnbarnet. Den som du matar, svarade hövdingen. Den varg vinner som du matar.