GUD ÄR STÖRRE ÄN VÅR TANKE OM HONOM
av Rolf Ericson
-
"En ödmjuk självkännedom är en säkrare väg till Gud än en djupsinnig vetenskaplig
forskning." Orden skrevs av Thomas a Kempis som levde för mer än 600 år sedan.
Om vetenskapen kunde förklara vem Gud är så vore den fullkomlig. Så kan man uttrycka
sig även i vår tid. Men vetenskapen är inte fullkomlig. Därför är den inte heller en säker väg till Gud.
Vetenskapen kan visserligen ge oss en del kunskap om Gud, men denna kunskap är hela tiden utsatt för förändring.
I första hand kan vetenskapen ge oss svaret om den värld vi lever i. Det är en värld i förändring Gudsbilden påverkas
av detta.Den bild vi tidigare haft av Gud behöver inte nödvändigtvis vara densamma som den vi har i dag. Detta behöver
inte innebära en konflikt. Det betyder i stället att vi får en tydligare bild ju mera vi betraktar den och ju mera vi
inser att vår bild är ofullständig.
Om Gud som är skaparen och uppehållaren av universum fullständigt kunde förstås och förklaras, så vore han inte Gud.
Därför innebär en ödmjuk självkännedom att vi inser vår begränsning.
”Mig blir aldrig svaret givet. Vintergatans lösenord, den materias namn är okänt, av vars kraft jag själv är gjord, och
jag famlar med min kärlek, som jag famlar med mitt vett, blint jag måste tro på livet och på Dig som ingen sett” Så har
Kerstin Anér skrivit i sin psalm ”Du är större än mitt hjärta.”
Samtidigt måste vi erkänna att en ödmjuk självkännedom också kan ge oss en insikt om vem Gud är, eftersom han är både sann
Gud och sann människa. Jesus är vår förebild. Han blev människa och har visat oss vem Gud är.
Bibeln säger att det är Anden som ger oss denna insikt. Anden ger oss en fördjupad förståelse av de skildringar vi läser
om Jesus.
När vi följer honom och försöker att likna honom lär vi känna Gud i oss och i våra medmänniskor.
I Hebreerbrevets elvte kapitel vers sex står det att den som vill nalkas Gud måste tro att han finns till och att han
lönar dem som söker honom.
Detta är ett betydelsefullt steg i vår strävan att lära känna honom.
Om vi krampaktigt håller fast vid gamla tiders uppfattning om Gud så far vi vilse och blir inte trovärdiga när vi
förklarar vår uppfattning. Våra färdiga svar blir då bara klyschor som inte håller för en kritisk granskning.
Den nya tidens kunskap, som gett oss en ny bild av Gud kan inte vara fiende till tron. Den är i stället nödvändig för
att vi skall förstå en del av det som vi ännu inte kan se.
2006-02-26 Rolf Ericson
Webbmaster: Rolf Ericson